Studieaanbod: Toekomstgericht onderwijs

 

 

Onze visie in actie

Op onze school ben je geen nummer! Iedere leerkracht heeft een warme, persoonlijke band met zijn of haar leerlingen, en dat voel je. Zo verkleinen we de overstap van de lagere naar de middelbare school en kunnen onze leerkrachten je beter uitdagen en inspelen op je talenten.

We bieden onze leerlingen een rijke, betekenisvolle leeromgeving waarin ze niet alleen academische kennis vergaren, maar ook de vaardigheden ontwikkelen die hen voorbereiden op een complexe en dynamische wereld. Door samen te werken, over vakken heen te denken en ruimte te geven aan individuele noden, creëren we een school waarin elke leerling én elke leerkracht kan groeien. Op onze groeirapporten zie je waar je goed in bent en waarin je nog kan groeien. In persoonlijke groeigesprekken tijdens het uur coaching maken je leerkrachten tijd om je te begeleiden in het stellen van doelen, zo krijg je voortdurend feedback en word je maximaal uitgedaagd.

Onze aanpak is gebaseerd op de kernprincipes van zelfregulatie en interdisciplinair werken:

 

Eerste graad

Clustervakken

We kiezen ervoor om de traditionele vakstructuur te overstijgen en vakken samen te voegen in clusters. Dit biedt de mogelijkheid tot interdisciplinair werken en bevordert kruisbestuiving tussen verschillende vakgebieden. Bovendien is er meer ruimte voor remediëring en uitbreiding.

Lesblokken

De traditionele indeling van de schooldag in korte lessen wordt vervangen door langere lesblokken. Dit biedt niet alleen meer tijd voor diepgaande instructie en samenwerking, maar ook voor:

Coaching

Elke klas heeft een coach. Dat is een leerkracht die je leert plannen en die samen met jou je resultaten opvolgt. Je coach ondersteunt je doorheen het hele schooljaar zodat jij het beste uit jezelf kan halen.

De coachingsuren worden benut voor:

De belangrijkste taak van de coach is het bewaken van het welbevinden van de leerlingen. De klascoach is ook de contactpersoon tussen de klas en de andere leerkrachten of de directie. Voor alle klasgebonden aangelegenheden kan de leerling bij z’n klascoach terecht. Voor de ouders is de klascoach het aanspreekpunt om het functioneren van een leerling in de klas te bespreken. Dit gebeurt meestal tijdens het oudercontact, maar kan ook via Smartschool of op afspraak.

Omdat we ervan uitgaan dat leerlingen in het eerste jaar al vertrouwd zijn geraakt met deze aanpak, integreren we de coachingsuren binnen de grote clusters. Deze geïntegreerde aanpak zorgt voor een vloeiendere aansluiting en een efficiëntere begeleiding van de leerlingen.

Modules in het 1ste jaar

Een juiste studiekeuze maken is niet evident. Onze school kiest daarom voor een brede eerste graad met talent- en praktijkmodules in het 1ste jaar afgestemd op ons ruim studieaanbod. Hierin ontdek je jouw talent en zie je waar je sterk in bent, waarna je doelgericht een studiekeuze kan maken in het 2de en 3de jaar.

Nieuw vanaf september 2025: module Freinet in 1A

Je zet extra in op zelf plannen, leerstrategiën, motivatie en samenwerken met anderen.

Deze aanpak sluit aan bij de pedagogische visie van onze Freinet-basisscholen, waarin creativiteit, samenwerking en ervaringsgericht leren centraal staan.

Modules 1A

 

Modules 1B

Avondflex

Op maandag, dinsdag en donderdag bieden we een naschools flexmoment aan voor leerlingen die hier behoefte aan hebben. Dit is niet verplicht, maar een extra mogelijkheid voor wie zich hiervoor inschrijft.

Onder begeleiding van een leerkracht kan je een uurtje aan je taken werken of toetsen voorbereiden . Een leerkracht kan je uitnodigen om naar de avondflex te komen voor extra uitleg, een oefensessie of een herkansingstoets.

In de avondflex kunnen leerlingen samenwerken, elkaar ondersteunen en hun schooldag in alle rust afsluiten.

Basisopties in het 2de jaar

Om tegemoet te komen aan de specifieke noden en interesses van onze leerlingen, breiden we ons aanbod van basisopties uit.

Nieuw vanaf september 2025: basisoptie Freinet

Deze aanpak sluit aan bij de pedagogische visie van onze Freinet-basisscholen, waarin creativiteit, samenwerking en ervaringsgericht leren centraal staan.

Daarnaast behouden en versterken we onze bestaande basisopties, zodat ook leerlingen uit meer traditionele basisscholen zich optimaal ondersteund voelen. Ons aanbod weerspiegelt de diversiteit van onze instroom en biedt voor elke leerling een passende leeromgeving.

Een naadloze overgang

Onze focus op zelfregulatie en methodisch leren biedt niet alleen een stevige basis in de eerste graad, maar sluit ook perfect aan bij de flexuren in de tweede en derde graad. In deze uren werken leerlingen zelfstandig aan opdrachten na gerichte nstructiemomenten, waardoor ze verder bouwen op de vaardigheden die ze in de eerste graad hebben ontwikkeld.

Met dit beleid streven we naar een naadloze overgang tussen het basisonderwijs en de bovenbouw, waarin leerlingen niet alleen groeien in kennis, maar ook in zelfstandigheid, zelfvertrouwen en vaardigheden.

Tweede en derde graad

Flexuren

We zetten sterk in op je leerhouding en je eigen studietraject. Om dit stapsgewijs te leren, zijn er gewone lessen en flexlessen voor bepaalde vakken. Wat doe je tijdens deze flexuren? je krijgt studiewijzers van verschillende vakken met daarop inhouden die je op eigen tempo gaat afwerken, je schat zelf in welke opdracht je meer of minder tijd geeft en leert met deadlines omgaan, je zoekt naar leerstrategieën die voor jou het beste werken, je werkt in kleine groepjes of zelfstandig, je leerkrachten staan klaar om je te helpen of uit te dagen. Het initiatief komt vooral van jou: je leert je traject zelf in handen te nemen en keuzes te maken. Je legt zelf accenten in je eigen planning: je kan meer tijd spenderen aan je werkvakken of uitbreidingstaken maken voor de vakken waarvoor je je punten moet opkrikken; of je kiest de meest uitdagende uitbreidingstaken. De flexwerking evolueert mee met jouw ontwikkeling. In de tweede graad kan je namelijk nog niet wat je in de derde graad allemaal kan. Daarom krijg je in de tweede graad bijvoorbeeld wekelijks een studiewijzer. Later zullen studiewijzers meer geïntegreerd zijn en zich over langere periodes spreiden.

In de tweede graad doen we dat in de vakken Nederlands, Engels, Frans en wiskunde voor de doorstroom en dubbele finaliteit. We werken in clusters: Flex Taal en Flex STEM. In de arbeidsgerichte studierichtingen ligt de nadruk op remediëring en uitdieping voor PAV en specifieke vakken.

In de derde graad integreren we de flexwerking voor alle leerlingen in de specifieke vakken en krijg je meer vrijheid om te werken aan de opdrachten. De voorbereidingen voor het onderzoeksproject en stageopdrachten krijgen hier ook hun plek.

Zelf plannen

Je schat zelf in welk vak je meer of minder tijd geeft, je werkt studiewijzers af op eigen tempo, je kiest welke vakken extra aandacht verdienen tijdens de flexuren, ... Vind je al die zelfstandigheid toch nog wat moeilijk, dan staan de leerkrachten klaar om je te begeleiden. Studiewijzers Voor de flexuren weet je vooraf exact wat je allemaal moet doen. Onze studiewijzers geven je een duidelijk overzicht van een lessenreeks: welke onderwerpen komen aan bod? op welke manier (klasgesprek, oefening, groepswerk, … )? waar vind je de informatie? Zo weet je perfect wat er van jou verwacht wordt, op welke momenten je klassikaal of in groep werkt en wanneer je je eigen tempo kan volgen.

Projectmatig werk

Leerstof staat niet op zichzelf. Je werkt dan ook aan projecten waarbij de activiteiten geclusterd zijn rond een thema. Dit thema geeft de mogelijkheid om de lesdoelen te realiseren. Zo kan je op een natuurlijke en betekenisvolle manier kennis, vaardigheden en attitudes verwerven.

Co-teaching

Voor verscheidene vakken creëren we mogelijkheden tot co-teaching waarbij leerkrachten samen aan de slag kunnen gaan met klasgroepen en de leerlingen beter begeleiden volgens hun noden. Door lessen van een vak tegelijkertijd te roosteren in aanpalende lokalen kunnen we meer gedifferentieerd lesgeven waar dat nodig is. Er is ruimte voor verlengde instructie, zelfstandig werk en uitdieping voor wie daar nood aan heeft.

Coaching

Wanneer je het leren zelf in handen neemt, is er een coach nodig. De leerkracht krijgt dan een andere rol door de leerlingen positief en gepersonaliseerd te begeleiden. Fouten maken mag, zolang je eruit leert. Je leert reflecteren over jezelf en feedback, feedup en feedforward zijn hierbij een duidelijke houvast. Als secundaire school vinden we het belangrijk om een leerling op maat te kunnen begeleiden. Leerlingen zitten vaak met veel onbeantwoorde vragen, leermoeilijkheden, vragen over hun studiekeuzes…. Daarom voorzien we één uur ‘coaching’ om je persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. Er zijn vaste thema’s: leerstrategieën, welbevinden, talentontwikkeling, onderwijsloopbaan… . Ook voorbereiding op hogere studies en het toelatingsexamen arts tandarts krijgt hier zijn plek.

Groeigesprekken

Je leert verantwoordelijkheid te nemen over je eigen leerproces. In dit metacognitief proces heb je begeleiding nodig. Leerkrachten bieden strategieën en tools aan om hierin te evolueren waardoor je jezelf gaat uitdagen. Op regelmatige tijdstippen organiseren we groeigesprekken waar je zelf nadenkt over je leerproces en groeikansen benoemt.we nemen de ouders mee in deze groeigesprekken, maar jij staat centraal en leidt het gesprek.

Zelfevaluatie

Punten zonder meer zijn maar cijfers. Om te groeien is het dan ook belangrijk stil te staan bij je eigen prestaties. Op een sjabloon breng je in kaart hoever het staat met je soft skills (engagement, participatie, initiatief). Ook je studieaanpak neem je kritisch onder de loep. Samen met je coach bespreek je de groeipunten waarop jij je wil focussen (bijv. beter plannen of communiceren).

 

Copyright © 2018-2025 van GO! Atheneum Tungrorum - Tongeren